Grymt god svampsoppa!!!

Svampsoppa 4 portioner


*20 g torkad svamp (Karl-Johan)
*1 msk smör (Viktigt att det är SMÖR och inte margarin)
*2 msk mjöl
*buljongtärning
*1 dl grädde
*¼ tub ädelost
*vatten CA 1 liter, börja med mindre och tillsätt sedan mer om det behövs

koka 15 min

*klipp i persilja

1. Lägg den torkade svampen i blöt i ca 20 min
2. Torrstek svampen (i en kastrull) tillsätt smöret då svampen fått lite färg och bryn en stund.
3. Salta och peppra litegrann
4. Tillsätt grädden och låt det puttra lite
5. Tillsätt sedan vattnet och buljongtärningen
6. Tillsätt ädelost
7. Låt koka i ca 15 min
8. Klipp sedan i persilja

Ett tips: Bestäm själv om du vill mixa svampen eller använda hela bitar. Jag brukar mixa den! Men det är en smaksak!
Kom ihåg att smaka av med salt och peppar. Sen är det också väldigt gott med något rostat bröd till. Verkligen en god soppa! Har tyvärr ingen bild just nu men det kommer sen!

/Empan J






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0