Blåbärspaj

Blåbärspaj 225 grader

Pajskalet brukar jag göra efter detta recept, blanda ihop alla ingredienser och tryck ut i en pajform.

Pajskal:
125 gram rumstempererat margarin eller smör
2-3 dl vetemjöl (lite nyttigare ta då 1 dl rågmjöl + 1 dl vetemjöl)
½-1 dl havregryn
½ msk salt
1 msk socker

När pajskalet är utpressat i formen brukar jag lägga den in i kylen i minst 30 min och därefter brukar jag grädda skalet i ugnen i ca 5-10 minuter i 225 grader.

Fyllning:
Blåbär
1 pkt gräddfil
1 ägg
2 tsk socker

Efter att skalet har gräddats är det dags att fylla skalet. Lägg i bären i skalet. Vispa ihop gräddfil, ägget och sockret i en bunke och häll över blåbären. Släng in i ugnen för att gräddas i ca 20 min.

Vaniljsås:
4 dl mjölk
2 ägg
2 msk socker
1 ½ msk potatismjöl (funkar med vetemjöl också)
2-3 msk vanillinsocker


Vispa ihop allt förutom vanillinsockret i en kastrull och ställ på spisen och låt det sjuda (koka ej!!) tills såsen har önskad konsistens. Använd gärna en plastvisp för att inte föra över smak och färg i såsen. När såsen är klar, lägg i vanillinsockret tills smaken är som du vill.

/Anna-Karin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0